DAF
Renault Trucks
Haber detayı LOGO ALTI 1 (Krone 86)

LOJİSTİK OYUNU

LOJİSTİK OYUNU

Oyunlaştırma son yılların en hızlı yayılan kavramlarından biri olmaya başladı. İlk bakışta “çocukça” bir olgu gibi algılansa da her yaşa ve her konuya ciddi anlamda katkılar verebiliyor oyunlaştırma uygulamaları. Son zamanlarda birçok sektörün her alanda faydalanmaya başladığı bu kavramın lojistik sektörü kapsamında da bazı uygulamaları bulunuyor.

EĞİTİM

Uzmanlar, oyunlaştırma kavramını bireylerin dışsal motivasyonlarını iyileştirmeye yarayan, geri bildirimler ve ödüller sunan bir süreç olarak tanımlamaktalar. Diğer taraftan, oyunlaştırma, aslında içinde hiçbir oyun içeriği bulunmayan bir durumun/olgunun çeşitli araçlar kullanılarak kullanıcıyı bir işi/görevi yapma konusunda motive etmesi olarak da değerlendirilebilir. Bu tanımdan da anlaşılacağı gibi, oyunlaştırma kavramı en çok eğitim ile ilgili gibi gözükmektedir. Ancak, oyunlaştırmanın eğitim dışında, satış geliştirme, süreç iyileştirme, sağlık yönetimi, insan kaynakları yönetimi gibi alanlarda da yoğun bir kullanımı bulunmaktadır. Örneğin, Sanofi-Aventis tarafından geliştirilen GoMeal uygulaması şeker hastaları için oyunlaştırmanın kullanıldığı bir platformdur. Bu uygulama ile şeker hastası hangi tür yiyecekleri ne zaman ne şekilde kullanması gerektiği konusunda bir oyun senaryosu içinde kendisini motive edebilmekte. Diğer taraftan, Nike’ın spor yapanlara ilişkin yine çeşitli hedeflere yönelik motivasyonların sağlandığı oyunlaştırma senaryoları da bulunmaktadır.

ON-LINE

Lojistik sektörüne baktığımız da, öncelikle eğitim alanında oyunlaştırma faaliyetlerini görüyoruz. Bu konuda, özellikle çalışanların verimliğini artırmak amaçlı eğitime yönelik daha çok “ciddi oyun” diyebileceğimiz platformlar geliştirilmiş durumda. Bu platformların bir kısmı “hands-on (kullanıcının fiziksel anlamda dokunarak ve yaparak işin içinde olması)” ortamlar gerektirirken diğerleri “on-line” altyapılar ile çalışabilmektedir. Hands-on uygulamaların en çok bilineni ise MIT tarafından geliştirilen Beer Game oyunudur. Sistem dinamiği üzerine kurgulanan bu oyunun temel amacı, tedarik zinciri süreçlerini ortaya koyabilmek ve aynı zamanda zincirlerde yoğunlukla karşılaşılan bir sorun olan boğa-kamçısı etkisinin oluşma nedenleri ve çözüm yollarını görebilmektir. Bu tür oyunları geliştirme konusunda DEÜ Denizcilik Fakültesi bünyesinde oluşturulan bir lojistik laboratuarı da bulunmaktadır. Online uygulamalar kapsamında ise Fresh Connection (www.thefreshconnection.biz/tr/), Supply Chain Game (www.responsive.net/supply.html), IBM Innov 8 gibi platformlar karşımıza çıkmaktadır. Türkiye’de ise lojistik eğitimi konusunda oyunlaştırma faaliyetleri içerisinde bulunan www.simulane.com bulunmaktadır.

ÇALIŞANLARIN LOJİSTİK SÜREÇLERDEKİ VERİMLİLİĞİNİ ARTIRMAK

Lojistik alanında eğitim dışında uygulamaları ise çok yoğun görmemekteyiz. Bu kapsamda değerlendirildiğinde, lojistik sektörünün oyunlaştırma ile ilgili olarak önünde çok yapacağı işler olduğunu düşünmekteyim. Hem çalışanların lojistik süreçlerinde verimliliğini artırmak hem de müşterilerin özellikle işletmeye yönelik bağlılıklarını artırmak amaçlı diğer sektörlerde yapılan uygulamaların bir kısmının etkin olarak kullanılabileceğini düşünmekteyim. Hatırlarsanız, daha önceki yazılarımda lojistik ve denizcilik sektörünün dijital anlamdaki gelişmelere de diğer sektörler ile karşılaştırıldığında daha muhafazakâr baktığını belirtmeye çalışmıştım. Oyunlaştırma konusunda da bu tutumun devam ettiğini ve bunun sadece ülkemize özgü olmadığını da belirtmek isterim. Zira çağ rekabet çağı ve size mutlaka yeni bir takım işleri yapma konusunda dayatması oluyor. Sizin, yapmayı düşünmediğinizi pazar kendisi zorunlu hale getiriyor. Oyunlaştırma da çok yakında hiç ummadığımız bir hızla hemen yanı başımızda olacak. Şimdiden hazır olmakta fayda var.

Haber Yorumları

Habere Ait Yorum Bulunmamaktadır.

Yorum Yazın

CAPTCHA security code

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

yükleniyor
yukarı çık